chokboelge300-sh

Chokbølgebehandling (ESWT)

Chokbølger er meget kraftige, men kortvarige lydimpulser der sendes ned i et meget afgrænset område i vævet.
Disse trykbølger forårsager en række forandringer i cellerne i det skadede område - forandringer der får selv kroniske irritationstilstande til at hele meget hurtigt op.

Chokbølgebehandling er et nyt behandlingstilbud i Danmark, men den har været brugt i udlandet i mere end 15 år – og vi har arbejdet med den siden starten af 2004.

Derfor er vi med ESWT, som det også kaldes, i stand til at behandle skader som det hidtil har været meget vanskeligt - eller helt umuligt - at behandle, uden operation.

Det drejer sig primært om kroniske senevævsforandringer – også kaldet tendinose (kronisk senebetændelse) eller entesiopati (forbening af senevæv) samt calcifikationer (forkalkninger) i senevæv og slimsække. Det er vævstilstande man blandt andet ser ved følgende diagnoser:

• Hælspore
  • Fascitis plantaris (svangseneirritation)
  • Impingement (afklemning af skuldersenen)
  • Calcifikation i skulderen (forkalkning)
  • Achilles tendinose (achillessenebetændelse)
  • Jumper's knee (springerknæ)
  • Runner's knee (løberknæ)

Et typisk behandlingsforløb består af 3-5 konsultationer der gives med 5-7 døgns mellemrum. Selve behandlingen kan være lidt ubehagelig, men tager ikke så lang tid.

I de tilfælde hvor det er relevant – hvis der eksempelvis er tvivl om diagnosen eller om den eksakte placering af selve skaden - kan vi tilbyde at lave behandlingen ultralydsvejledt.

Man kan i princippet gå på arbejde umiddelbart efter behandlingen, men vi anbefaler at man aflaster det behandlede område mest muligt. Vi fraråder derfor at man dyrker motion eller lignende i 48 timer efter behandlingen.